Een slechte dag?

Een slechte dag?

Zo’n dag dat je liever weer in je bed kruipt. Een offday, we hebben er allemaal welleens last van. Een burn-out in combinatie met een depressie kan voor hele donkere dagen zorgen. Tijdens mijn burn-out heb ik veel van dit soort dagen gehad en bleef ik vaak ook daadwerkelijk in bed liggen. Dit kwam door mijn lichamelijke klachten, maar omdat er bij mij een depressie onder mijn burn-out sluimerde was dit soms verraderlijk.

In dit artikel vertel ik jullie hoe ik met deze dagen om ga. De dagen dat ik mij slecht voel zijn veel minder in vergelijking met vorig jaar. Vorig jaar waren 7 van de 7 dagen slecht. Dat zijn er inmiddels wel wat minder. Soms lukt het niet om mijzelf uit bed te slepen en dan geef ik eraan toe. Het is wat het is. Als dit meerdere dagen aan blijft houden, heb ik mijzelf geleerd om dan wel actie te ondernemen. Nou dat is niet helemaal waar, dit heb ik in therapie geleerd haha. Voor ik het weet glijd ik in een put, waarvan ik soms geen idee heb hoe diep die is. Als ik de bodem dan eenmaal raak, dan duurt het lang voordat ik er weer boven op ben.

Als ik een slechte dag heb merk ik het al aan mijn manier van wakker worden. Op het moment dat ik mijn ogen open doe blijf ik op bed liggen met mijn telefoon. Het is wel eens zo erg geweest dat ik uren op bed bleef liggen. Dit was voor mij heel verleidelijk. Ik voelde mij somber en als ik dan op die telefoon zat, dan kon ik dat ‘vergeten’. Wetend dat de drempel om wat te ondernemen alleen maar groter wordt door het uitstellen. Daarbij is het een absolute alarmbel voor mij. Als ik mij zo gedraag, ligt er vaak iets op de bodem waar ik mij niet lekker van voel. Iets wat ik probeer weg te duwen. Verdriet, pijn, teleurstelling, boosheid, noem het maar op. Het kan iets ouds zijn van vroeger wat is getriggerd of nav een zwaar gesprek met mijn therapeut. Hoe dan ook, bij dit gedrag moet ik opletten, want ik kan dan zo in een paar dagen afglijden in een diepe depressie.

Wanneer ik wakker wordt met het gevoel dat ik onder de dekens wil blijven liggen. Veilig met mijn telefoon. Stel ik voor mijzelf een limiet. Ik kijk naar de tijd en geef mijzelf een bepaalde tijd om te kijken. Daarna moet ik uit bed.  Vaak is dat 30-45 minuten. Het lijkt lang, maar als je je depressief voelt of andere ellende. Is dat niet lang. Je gaat van youtube filmpje naar blog, van blog naar instagram en zo weer het rijtje overnieuw.

Als ik eenmaal de moed gevonden heb om uit bed te gaan, laat ik mijn telefoon in de slaapkamer liggen. Ik ga dan in stilte een kop thee drinken. De leegte die ik ontwijk voelen. Contact te maken met het feit dat ik mij somber voel. In plaats van wegduwen en doorgaan. Wanneer ik dat heb gedaan ga ik sporten. Ik doe dan een cardiotraining. Na een spinning les, merk ik meestal dat ik mij wat lichter voel. Het voelt allemaal minder zwaar. Dat is overigens niet altijd zo.

Eenmaal thuis zorg ik ervoor dat ik een plan heb voor de rest van de dag. Als ik in de avond moet werken scheelt dat. Als ik niets heb ga ik toch wat huishoudelijke taken proberen te verrichten of even met een vriendin een kopje thee drinken.

Wat doen jullie op een slechte dag?

2 Reacties

  1. augustus 7, 2018 / 2:30 pm

    Lastig want op een slechte dag (die overigens niet met jouw slechte dagen te vergelijken valt, want het enige dat er bij aan schort is dat ik mij dan verveel) heb ik nagenoeg nergens zin in. Ik moet mij dan echt een schop onder mijn hol verkopen. Wanneer ik ga fietsen of wandelen oid kom ik vaak wel “rustiger” thuis. Is er weer wat plek in mijn hoofd voor andere dingen.

    • Christine
      Auteur
      augustus 7, 2018 / 2:38 pm

      Bedankt voor je reactie. Dat herken ik ook wel idd, na beweging gaat het beter. Alleen de stap zetten is soms wat lastig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: