Tips voor het reizen met een Burn-out

Toen ik vol in mijn Burn-out zat, vond ik het vre-se-lijk om met het openbaar vervoer te reizen. Al die prikkels. Naast je hoor je je medepassagier bellen, achter je een club scholieren die luidruchtig kletsen etc. Door al die prikkels leek mijn hoofd te ontploffen en kon ik soms overgeven van overbelasting. Ik ben vorig jaar zelfs flauwgevallen in het vliegtuig, dus daarna was de angst volledig.

Aangezien ik donderdag 3 weken ga reizen (tijdens mijn herstel van mijn Burn-out) ben ik zelf voorbereid op een goede comfortabele reis. Wanneer ik moe ben, ben ik prikkelgevoelig. Wanneer ik mij onzeker voel, ben ik teveel gefocust op hetgeen ‘waar ik ziek van kan worden’. Hierdoor kon het weer uitlopen tot een paniek aanval, omdat ik bang was om flauw te vallen.

Hier een aantal tips van mij:

  • Investeer in goede oordoppen, ik had de oordoppen van Alpine. Met deze oordoppen hoorde ik wel het verkeer, maar het nam een groot deel van de harde felle tonen en ruis weg.
  • Ga in de trein in de stiltecoupe zitten. Het is werkelijk waar een oase van rust.
  • Overweeg de investering in een Noicecancelling headphone. Door de technologie van deze hoofdtelefoon wordt al het ruis weggefilterd en zit je in je rustige stille bubbel. Pas op straat wel op!!
  • In sommige treinen heb een eerste klas cabine, daar kun je gebruik van maken.
  • Neem afleiding mee.
  • Luister een podcast of een luisterboek op je telefoon, als lezen nog niet zo best wil
  • Neem een zakje mee, voor als je moet overgeven.
  • Doe ademhalingsoefeningen (Pranayama app). Het kan soms helpen. Ik was vaak te gefocust op mijn lichaam dat zelfs dat niet hielp en de enige escape een oxazepam was.
  • Reis samen met iemand.
  • Vraag je hulpverlener of hij/zij je Oxazepam voor kan schrijven. Het idee dat ik het bij mij heb, maakt het voor mij soms alleen al dragelijk. (Zorg voor een verklaring als je naar het buitenland gaat)
  • Neem jezelf niet te serieus. Ik was op een gegeven moment zo gefocused op geluid, dat ik er angstig van werd. Het is ‘maar’ geluid.
  • Probeer wel af en toe kleine afstanden auto te rijden, zodat dat geen drempel wordt.
  • Luister in de auto geen radio, als dat teveel is.
  • En tot slot, ga het reizen niet vermijden, want de angst wordt alleen maar groter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: